Forældresamarbejde

Vi prioriterer forældresamarbejdet højt. Samarbejdet går begge veje, det skaber sammenhæng i barnets liv og det er med til at skabe tryghed og tillid mellem jer og os. Derfor er den daglige dialog og kontakt med jer vigtig, Her har vi mulighed for at fortælle jer, hvilke oplevelser vi har haft med jeres barn i løbet af dagen, så I kan tale om det derhjemme. Vi prioriterer, at vi altid får sagt godmorgen og farvel og gør os umage med, at I får en lille historie om dagen med hjem, når I henter jeres barn.

Samarbejdet handler også om, at vi sammen kan skabe trivsel og udvikling hos jeres barn. Vi forventer en ærlig og åben dialog om, hvordan det går derhjemme – både de gode og mindre gode hændelser kan have betydning for dit barn. Det er vigtigt, at vi får af vide, hvis en af jer f.eks. er ude og rejse, er syg eller hvis I f.eks. stopper med at amme om natten eller der har været dårlig stemning om morgenen. De ting der påvirker jer, påvirker sandsynligvis også jeres barn og jo mere vi ved, des bedre forstår vi barnet. Ligeledes kan I forvente at vi er åbne og ærlige om dagens gang og dit barns udvikling og trivsel. Vi vil selvfølgelig stå til rådighed og være parate til at vejlede jer i spørgsmål vedrørende jeres barn.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi engang imellem deler billeder fra hverdagen i Carl Nielsen, så I kan følge med i og tale med jeres børn om dagens oplevelser. Derudover skriver stuerne et månedligt nyhedsbrev, hvori de fortæller lidt om de pædagogiske aktiviteter, der har været og om dem, der kommer.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue vil vi ud over den daglige dialog tilbyde en samtale 2-3 måneder efter opstart, og en når barnet er omkring 2 år.

Derudover er vi selvfølgelig altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret med fokus på, hvad der rør sig på stuerne. Derudover arrangerer forældrerådet et årligt foredrag med varierende tema. Vi har for eksempel tidligere haft et foredrag om børn og bevægelse og besøg fra Legefabrikken.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Vuggestuen Carl Nielsen. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Carl Nielsen og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.